Viktigt samarbete för en attraktiv stadskärna

Ett av Kristianstad Citys uppdrag är att de ska bidra till att fler besöker Kristianstad och att fler visar intresse för att bosätta sig i kommunen. Våra bostäder och lokaler bidrar till en levande stadskärna och genom det har vi som stadens största bostadsbolag blivit en viktig aktör för organisationens verksamhet. Det är viktigt att vi är med aktivt och arbetar för stadskärnans utveckling, både med nyproduktion, renovering och genom sociala insatser.

Trogen lokalhyresgäst firar 25 år med renovering och nyöppning

- Vi visste inte vilka som skulle komma, vi hade bara fått reda på att det var en bokning vi absolut inte kunde tacka nej till. Men när en säkerhetsvakt kom på eftermiddagen för att undersöka hur restaurangen såg ut och var våra blivande gäster skulle sitta, så förstod vi att det nog inte var vilka som helst som vi skulle få besök av på kvällen, säger Jens Fältman.

Sedan 2010 har han drivit restaurangen i egen regi tillsammans med hans personal.

- Man är inte ensam med att driva en restaurang, jag har en fantastisk personal och vårt mål är att gästerna ska vara så nöjda när de går härifrån att de vill berätta om oss för andra.

Men allt har sin tid och efter 25 år så är det dags för en större renovering och utbyggnad av lokalen som Jens hyr av ABK.

- Vi har haft ett så bra samarbete med ABK med ledning och service från fastighetsskötare under alla dessa år. Och även nu när det är dags för ett större omtag, säger Jens. Hade man byggt en restaurang idag hade man inte byggt det på detta sätt. När sedan lokalen bredvid blev ledig fick vi också möjligheten att utöka antalet sittplatser, så nu går vi från 60 sittplatser till 90.

Renoveringen kommer att pågå under hela våren 2023 och tanken är att Bar-B-Ko ska kunna öppna igen någon gång sommaren 2023. Men tro inte att Jens är sysslolös under renoveringen – under tiden renoveringen har planerats har också planeringen av en ny tillfällig restaurang gjorts och i februari 2023 kommer han öppna ”Ramen & Bao” på Östra Storgatan, även det en ABK-lokal. Där kommer det serveras asiatiska ramennudlar och Bao buns som är ångat bröd med fyllning.

Öppnade fritidsbank i ABK-lokal

All utrustning som föreningen får in är skänkt från antingen privatpersoner eller föreningar och det som har hyrts ut mest under året är utan tvekan skridskor.

Föreningen började i liten skala i Kristianstad men efterhand som ryktet har spridit sig bland nöjda kunder så är det fler och fler som både skänker prylar och som lånar saker från Fritidsbanken. Även skolorna har börjat hitta till Fritidsbanken.

Från starten hade Fritidsbanken cirka 1000 prylar att lånat ut, numera har de över 2000 produkter.

Fritidsbanken drivs som en daglig verksamhet där deltagarna bland annat är behjälpliga med utlåningen och kontrollera utrustning som kommer in.