Dialog med våra intressenter

Skötsel och underhåll. Trivsel och trygghet. Dialog och service. Boinflytande. Hyresnivåer. Tillgänglighet. Miljöarbete. Attraktiva bostadsområden.
Daglig dialog ute i våra bostadsområden eller på våra kundcenter. Kundundersökningar. Sociala medier. Felanmälan och åtgärdsarbete i lägenheten. Träffar och möten kring aktuella frågor, som inför renovering. Hyresgästmöten. Pensionärsråd. Event.
Företagskultur. Göra skillnad. Kompetensutveckling. Arbetsvillkor och arbetsmiljö. Ansvar, delaktighet och samhörighet. Likabehandling. Balans i livet. Löneutveckling.
Medarbetarundersökning. Facklig samverkan. Bolagsråd. Medarbetarsamtal. Gemensam frukost och kaffepaus. Lönesamtal. Arbetsplatsträffar. Fokusgrupper för utvecklingsarbete med representanter från olika avdelningar. Stormöten. Intranät. Chefer.
Skötsel och underhåll. Dialog och service. Lokalanpassningar. Tillgänglighet. Hyresnivåer.
Löpande kontakter och möten. Kundvärd. Avtalsförhandling.
Affärsmässighet. Goda relationer. Relevanta krav i upphandlingar.
Upphandlingar. Löpande kontakter och möten.
Kreditbetyg. Riskhantering. Investeringsplaner. Stabil ekonomi.
Årliga avstämningsmöten. Möten vid varje lånetillfälle.
Ägarstyrning och ägardirektiv. Lönsamhet och avkastning. Affärsmässighet. Systematiskt arbete med renovering och underhåll. Bostäder för alla. Stadsutveckling och stadsdelsutveckling. Integration. Miljö- och klimatarbete. Barnkonventionen. Socialt ansvarstagande. Riskhantering.
Styrelsemöten. Löpande dialog med vd. Ägardialog. Strategisk chefsgrupp.
Kötider. Uthyrningsregler. Nyproduktion. Hyresnivåer.
Visningar. Intresseundersökningar. Stadsdelsfestivaler och andra event. Besök på Kundcenter. Sociala medier.
Rättvis hyressättning. Insyn och påverkan. Specifika frågor som rör det lokala boendet. Stadsdelsutveckling. Samarbete.
Hyresförhandlingar. Hyresgästträffar. Boinflytandekommitté (BIK). Samverkan i projekt.
- Att vårt arbete uppskattas ger ytterligare energi till vår personal att göra ett fortsatt bra jobb, säger ABK:s vd Henrik Strand. Det är ett bra resultat men det finns saker vi kan bli ännu bättre på och det ska vi försöka, tillägger han.
Det är viktigt att hyresgästerna känner att de kan vara med och påverka sitt boende, som är en väsentlig del av hela livssituationen.
- Vi vill verkligen lyssna på hyresgästerna, och det vi kan göra bättre, det ska vi också göra bättre, säger Henrik Strand.
Undersökningen ger två jämförelsesiffror. Det ena är Serviceindex: här är hela 82,2% av hyresgästerna nöjda eller mycket nöjda med ABK, service, trygghet och felhantering.
Det som hyresgästerna är allra mest nöjda med generellt är hur anmälda fel har hanterats, bemötande från personalen och information.
Även om de allra flesta känner sig trygga i sitt bostadsområde finns det en del fastigheter där boende upplever en ökad otrygghet, framför allt kvällar och helger.
Vi har satsat mycket på att öka den upplevda tryggheten, med allt från ordningsvakter, installation av porttelefoner och övervakningskameror, till förebyggande arbete med nattvandring, aktiviteter och föreningsstöd. Det kommer ABK fortsätta göra med fokus på de platser där man upplever att man är lite mer otrygga. Samtidigt är trygghet i bostadsområdena ett ansvar ABK delar med många fler parter, som exempelvis polis, kommun, föreningsliv, föräldrar och media. Det är viktigt att alla bidrar till ett tryggare samhälle.
Den andra mätningen handlar om produktindex, hur nöjda hyresgästerna är med lägenheten, utemiljö och allmänna utrymmen. Även här har ABK ett högt resultat, med 78,3% nöjda eller mycket nöjda hyresgäster!
Lite mindre nöjda är hyresgästerna med tvättutrustningen i tvättstugor och underhåll av trapphus. Där finns det möjligheter att bli bättre, tycker hyresgästerna. Det skiljer sig också en hel del i nöjdhet beroende på fråga och bostadsområde.
95 % av alla nyinflyttade hyresgäster är nöjda eller mycket nöjda med hur ABK hanterat inflyttningsprocessen, från information och första kontakt till inflyttning. Detta enligt enkät som undersökningsföretaget AktivBo skickat till alla nyinflyttade under 2022.