
Sprida glädje i vardagen och minska smittspridning genom åtgärder och tydlig information
Krisgruppen har i samråd med vd, fackliga representanter och huvudskyddsombud utifrån Folkhälsomyndighetens rekommendationer, tagit fram tydliga riktlinjer och arbetssätt. Vår krisgrupp har under hela pandemin träffats regelbundet och har tagit fram en omfattande handlingsplan med tydlig information och åtgärder som stöd för personalen.
Några exempel på åtgärder som tagits fram är:
- Tydlig information till medarbetare och hyresgäster, via exempelvis e-post, anslag, SMS, sociala medier, kundtidning, intranät och digitala skärmar.
- Endast akuta fel åtgärdas i lägenheter och vid åtgärd vill vi i första hand att hyresgästerna inte är närvarande i lägenheten, och i andra hand att man inte vistas i samma rum som felet ska åtgärdas i.
- Talmanus på flera språk har tagits fram, med bilder, som stöd till vår personal. Väskor med skyddsutrustning har tagits fram till personalen för användande vid behov.
- Begränsat antal vid besiktningar eller nyckelutlämningar.
- Lokaler för kundbesök är anpassade med plexiglas, tydlig information, handsprit till all personal och kunder och desinficerande våtservetter, samt uppmaning om att vi helst ser att man tar kontakt med oss digitalt eller via telefon. Våra kundcenter på Gamlegården och Österäng håller stängt tills vidare.
- Alla medarbetare som kan ska jobba hemifrån så mycket det är möjligt, efter samråd med sin chef.
- Flexibla start- och sluttider på arbetsdagen för att minska trängsel i exempelvis omklädningsrum. Vi har även flexibla lunch och frukosttider för de medarbetare som måste vara på plats, där man äter i skift.
- Fysiska möten ska endast hållas i undantagsfall.
- Vi snabbtestar symptomfria medarbetare, ex på avdelning där smitta upptäckts, så att de samma dag kan återgå i arbete.
Andra sätt som vi gjort under året kopplat till pandemin kan du läsa om här nedan.

Stöd till allmännyttan
När pandemin slog till var behovet stort hos bostadsbolag och fastighetsägare runt om i landet med stöd kring krishantering och uppslag till kommunikationsmaterial till hyresgäster och kunder. Vi var snabba med att dela med oss av vår handlingsplan, förslag på åtgärder samt material som talmanus, hyresgästinformation och affischer. Vi deltog även på Allmännyttans webbinarium för att dela med oss av vårt arbete med kriskommunikation under pandemin.
– Vi arbetar för att vara till nytta för allmänheten, säger Jonas Rosenberg. Kan vi underlätta andras krishantering och kriskommunikation så vinner alla på det, vi arbetar ju mot samma mål. Jag tror också att ju mer vi delar med oss desto mer får vi tillbaka i andra sammanhang, saker som kan komma våra hyresgäster till godo.