Attraktiv arbetsgivare

Vi uppmärksammar våra  trotjänare

– Det är en enorm styrka för oss att ha dessa trogna och yrkeskunniga medarbetare, säger vd Henrik Strand.

Allra längst hade Roland Wendel jobbat hos oss. Han började för 44 år sedan.

Den 11 juli gick Roland Wendel i pension och han minns första arbetsdagen av ett särskilt skäl.

– Ja, skrattar han. Jag hade bredda mackor och en sockerdricka med till lunch. Det var en kolossalt varm dag. När jag skulle gå ut och äta hittade jag inte sockerdrickan.

– Det visade sig att den hade exploderat där den låg i min gula Rallye Kadett och klistrat ned mina kläder rejält.

Roland var rörmokare i Degeberga när han fick jobb hos ABK. Den första tjänsten kallades för områdesreparatör. Han har en outsinlig ström av historier om hur det gick till ”förr i världen”.

– Det var vanligt att man blev bjuden på kaffe och smörgåsar av de som var hemma. Man fick sitta en stund och lyssna på dem när de berättade om sina problem.

Den första tiden arbetade Roland på Lyckans Höjd, Sommarlust och Egnahemsområdet, men genom åren har han lärt känna många av ABK:s hyresgäster och vet inte hur många lägenheter han varit inne i.

Inge Olsson, 30 år på ABK

Bland annat uppmärksammades Inge Olsson som har arbetat på ABK i 30 år. Främst i Degeberga där han också utgår från just nu men har även varit i Tollarp och andra områden och jobbat.

- En del av arbetet är ändå sig likt som när jag började men det som är otroligt positivt är utvecklingen av arbetsredskap med telefoner och datorer. Det är stor variation på arbetet och nu utför vi även mycket administrativt vilket är kul, säger Inge Olsson.

25 år i innerstan

När Magnus Sköld sökte jobbet som fastighetsskötare för 25 år sedan på ABK var det efter han sett en annons i tidningen.

- På intervjun fick jag frågan om jag kunde dra en rolig historia, det gick nog hem för jag fick ju jobbet säger Magnus Sköld, eller Mange som han oftast kallas.

Från fastighetsskötare till IT-avdelningen

Erfarenheterna som fastighetsskötare och områdesansvarig tog Mikael Olsson med sig när han började på IT-avdelningen där han nu arbetar med utvecklingen av vårt fastighetssystem. Efter 25 år på ABK finns det många idéer både hos honom och bland kollegorna på hur fastighetssystemet kan utvecklas.

- Tyvärr är utvecklingen inte lika snabb men det känns bra att kunna hjälpa kollegorna och göra deras arbete lättare, säger Micke.

Roger Nilsson ingick i köpet när ABK köpte upp fastigheter på Söder för 25 år sedan

- Ja först jobbade jag några år på ABK innan jag började på ett privat fastighetsbolag. När sedan ABK köpte upp de fastigheterna tyckte vd:n att jag borde ingå i köpet för jag hade ju arbetat på ABK innan, skrattar Roger. Så egentligen har jag jobbat på ABK mer än 25 år.

Efter många år på söder arbetar nu Roger i Arkelstorp, Österslöv och Fjälkinge.

- Det är roligt med variation och mycket frihet under ansvar. Och trots så många år på ABK vet man inte när dagen börjar hur den kommer att bli.

- Det har hänt otroligt mycket på 25 år. Från början fick vi felanmälningar på papperslappar, sen ringde hyresgästerna själva oss för att felanmäla, då var det inte mycket man fick gjort under en dag. Nu har vi istället felanmälningarna i mobiltelefonen – det är suveränt.

Jim Fäldt avtackades efter 34 år på ABK

De sista åren arbetade han bland annat med strategiska frågor på teknik- och driftavdelningen hos ABK. När Jim fick jobb hos ABK 1986 skulle han se till att företaget kunde minska sin energiförbrukning. Ett arbete han lett genom alla år med ett strålande resultat. Han minns att han fick börja med att köra till järnaffären och handla på sig en rejäl verktygslåda. I dag är ABK fritt från oljepannor och framförallt är Jim nöjd med, och med rätta stolt över, utbyggnaden av geoenergi i samhällena utanför de stora tätorterna.

Förutom geoenergin är Jim glad över utvecklingen med solceller och minns att han var med och satte upp de första solpanelerna på Österäng redan i slutet av 1990-talet. Han menar att man alltid måste se framåt och tror mycket på systemet på nya kvarteret Stenskeppet i Hammar där ABK också blir elproducent. Att han tycker att han har haft ett roligt jobb i ett företag som han trivts alldeles utmärkt i är inte så svårt att räkna ut, när man som Jim fortsatt jobba trots pension.