Digitalisering

Den digitala fastighetsskötaren

Den digitala utvecklingen har i princip flyttat hela kontoret med dator, skrivbord, penna och papper till mobiltelefonen. I ABK:s interna app finns allting medarbetarna behöver för att göra jobbet effektivt.

Det är inte ovanligt att man i bostadsområdena ser en ABK:are med näsan i mobiltelefonen. Kanske i bilen på en parkeringsficka, kanske på en lekplats eller alldeles utanför din trappuppgång.

– Det är inte så att vi spelar spel eller håller till på sociala medier, skrattar Thomas Persson, som är områdesansvarig i Åhus. Tvärtom, vi kan ta emot en felanmälan, kolla upp adresserna, ringa och berätta att vi är på väg och åka direkt. När vi är klara kan vi föra in alla uppgifter om vad vi har gjort och kolla vart vi sedan ska åka, utan att behöva åka inom kontoret, säger Thomas Persson.

Det sparar massor av tid för ABK:s fastighetsskötare. Tid som i slutändan kommer hyresgästerna till godo. Man hinner helt enkelt mera, sparar tid och bensin. Genom appen i mobilen kan ABK-personal göra brandskyddskontroller, egenkontroller, lekplatsbesiktningar eller andra statusbesiktningar. Detta utöver att man får all felanmälan direkt i mobilen.

– På så vis kommer en felanmälan aldrig bort och vi får en effektivare uppföljning över det vi gjort och statistik som ytterligare kan effektivisera jobbet, säger Thomas Persson. Det är alltså bara positivt, fast Thomas medger att det kan se konstigt ut med all personal som ofta tittar i mobilen.