Aktivitet för alla åldrar

Spontanidrott för unga och gympa för äldre

Samarbetet med Kristianstads DFF (KDFF) i hälsosatsningarna Kids in Motion och Still in Motion har fortsatt under året som gick. Många unga och äldre har deltagit i de smittsäkra träffar för spontanidrott och rörelseaktiviteter som vi anordnat tillsammans runt om i våra bostadsområden. Träffarna handlar lika mycket om motion och rörelse som att kunna träffas och ha roligt ihop.

Barn bjöds på sommarläger

24 barn fick möjligheten till en härlig vecka med pyssel, lekar, bad och nya kompisar på kollo utanför Ängelholm. Hyresgästerna som anmälde sina barn behövde skicka in en motivering till varför just deras barn behövde få sin vardag förgylld med en vecka på sommarläger. ”Jag har fått mycket värdefulla minnen från lägret.”, ” Det roligaste var att jag fick nya kompisar och haft roliga aktiviteter med dem” och ”Jätteroligt! Snälla kolloledare, roliga aktiviteter, bra mat” var några av barnens tankar efter lägret.

Gårdskonserter med magisk känsla

Under 2020 när pandemin slog till ställde vi om våra sociala aktiviteter och erbjöd istället ett stort antal gårdskonserter runt om i våra bostadsområden. Det blev en sådan succé att det kändes självklart att upprepa konceptet. Under sommaren 2021 bjöd vi hyresgäster i alla åldrar på musik och underhållning på ett sjuttiotal platser över hela kommunen, med rikskända trollkarlen Douglas Nordenbelt, vår egen fastighetsskötare och trubadur Russ Reitter, Åhus blåsorkester och akter från Musik i syd och Blue Bird Jazz club.

Vind i håret på Tollaregården

För att bidra med lite glädje i vardagen var vi med och sponsrade så att Tollaregården i Arkelstorp kunde köpa in en Christianiacykel, så att personalen skulle få möjlighet att åka på fler friskluftsturer i byn med sina brukare.

Jubilerande hyresgäster fick dela på 2,3 miljoner

Klart att vi även under 2021 skulle premiera våra trogna hyresgäster! Alla jubilarer som bott 10, 20, 30, 40, 50 eller 60 år i samma lägenhet, bjöds på en månads gratishyra. Varje år sedan 1961 har vi firat trogna hyresgäster och bara under de senast 20 åren har över 6 800 hyresgäster fått dela på mer än 39 miljoner kronor (omvandlat till dagens penningvärde)!

Fortsatt aktiv sommar på Gamlegården och Österäng

Även projektet Aktiv sommar, som arrangerades första gången 2020, fick en uppskattad fortsättning under det gångna året. Ett 30-tal ungdomar i årskurs sju på Österäng och Gamlegården fick två veckors sysselsättning i områdena med skräpplockning, gemenskap och aktiviteter. Aktiv sommar är ett samarbete mellan Kristianstads kommun, ABK och Kristianstads Fritidsgårdsforum.